‘Ik heb het gevonden. Eindelijk.’ En dat is mooi, want in haar zoektocht naar een tof beroep nam Chantal Wiskie (26) een paar keer een verkeerde afslag. De Rotterdamse probeerde het eerst in de zeevaart. Daarna begon ze aan een studie in de zorg. Niet dat ze slecht presteerde. Integendeel, ze deed zelfs mee aan skills-kampioenschappen. Maar nergens voelde ze zich gelukkig. Tot nu.
‘Als je het middelpunt zoekt tussen scheepstechniek en zorg, dan kom je hier uit’, zegt ze lachend. Als orthopedisch technicus gaat Chantal hulpmiddelen maken voor mensen met een lichamelijke beperking. ‘Een orthopedisch technicus voegt kwaliteit toe aan iemands leven; beweging, zelfredzaamheid en zelfvertrouwen.’ En al kent Chantal haar klanten niet persoonlijk, dat voelt goed.
Wat een orthopedisch technicus niet heeft, is rechtstreeks contact met de zorgbehoevende. Dat is voorbehouden aan de aanmeter en de revalidatie-arts. Die interactie zoekt Chantal ook niet. Liever maakt ze mensen blij vanuit de luwte. Achter haar werkbank buigt ze zich over de technieken en fysiologische vraagstukken. De arts en de aanmeter verwachten dat ze meedenkt. ‘Hoe krijgen we dit scharnierpunt strak? Hoe zorgen we dat het hulpmiddel goed oogt?’ Die creatieve kant spreekt haar aan.
Bedankt, ma!
In de geur van giethars, tussen de heteluchtovens voelt ze zich thuis. Dat dankt Chantal aan haar moeder. ‘Ze had over deze studie gelezen in een keuzegids. “Schrijf je nou maar in”, zei ze. Nou, daar heb ik geen moment spijt van gehad. Ik haal hier geluk uit. En dat ik hier talent voor heb, maakt me ook blij. Dus bedankt nog ma!’
Wat maak je me nou?
Chantal leert om ortheses en protheses te maken. Een prothese vervangt een missend lichaamsdeel. Een orthese ondersteunt en corrigeert een lichaamsdeel. ‘Denk aan een silver splint. Dat zijn zilveren ringen om de hand, die pijnklachten door reuma verminderen. Ze ogen als elegante sieraden. Gaaf om te maken.’
Interesse?
Het Expertisepunt specialistisch vakmanschap ondersteunt opleidingen en branches om specialistische en ambachtelijke studies onder de aandacht te brengen van leerlingen met maakdrang, ouders, mentoren, decanen en docenten.