
Wat voor soort klachten kan ik indienen?
Je kunt een klacht indienen als je bijvoorbeeld te maken hebt met:
- Onveilige situaties, zoals gevaarlijke machines.
- Slechte begeleiding, bijvoorbeeld als niemand tijd maakt om jou dingen uit te leggen.
- Grensoverschrijdend gedrag, bijvoorbeeld ongewenste aanrakingen.
Let op: Je kunt bij ons alleen klachten indienen over het leerbedrijf en niet over je school.
Verschil klacht en signaal
Klacht
- Een klacht is een officiële melding. SBB start dan een onderzoek.
- Geef duidelijk aan om welk bedrijf en welke opleiding het gaat, wat jouw klacht precies is en wie jouw stagebegeleider vanuit school is.
- SBB bespreekt de klacht eerst met jouw school en daarna met het leerbedrijf.
- We informeren je over hoe het verder gaat met jouw klacht.
Signaal
- Een signaal is een algemene melding, bijvoorbeeld als je iets hebt gezien of gehoord, maar je niet direct betrokken bent. Je kunt een signaal ook anoniem doorgeven.
- SBB bespreekt het signaal anoniem met het bedrijf, maar doet geen uitgebreid onderzoek.
- Je krijgt geen reactie of terugkoppeling.

Hoe dien ik een klacht in?
Bespreek jouw klacht altijd eerst met je begeleider van school. Vinden jullie samen geen goede oplossing? Dan kun je een klacht indienen via ons meldingsformulier.
Ben je 18 jaar of ouder? Dan kun je zelf het meldingsformulier invullen. Ben je jonger dan 18 jaar? Vraag dan een ouder of verzorger om het formulier voor je in te vullen.
Wat gebeurt er na mijn klacht of signaal?
Na jouw klacht gaan wij praten met jouw school en met het leerbedrijf. In ernstige gevallen kunnen wij besluiten om de erkenning van het leerbedrijf tijdelijk of helemaal stop te zetten.
SBB probeert jouw klacht binnen zes weken af te handelen. Als het ingewikkeld is of als er veel mensen zijn betrokken bij jouw klacht dan kan het langer duren.