Bij internationale diplomawaardering worden buitenlandse diploma’s vergeleken met Nederlandse diploma’s. Zo wordt duidelijk op welk opleidingsniveau een buitenlandse student kan instromen. In het mbo en vmbo is diplomawaardering een taak van SBB. De aanvragen komen meestal binnen via de mbo-scholen, zoals Albeda in Rotterdam. Rahilla werkt bij het Studie Info Punt van Albeda, waar ze studenten helpt met allerlei vragen. “Samen met SBB brengen we studenten door diplomawaardering een stap verder”, zegt ze. Hoe ziet deze samenwerking eruit?
Internationale diplomawaardering (IDW) wordt zowel door Nuffic als SBB gedaan. Nuffic handelt de aanvragen af in hoger onderwijs, havo en vwo, SBB de aanvragen in het mbo en vmbo. Iedere aanvraag voor diplomawaardering wordt door IDW eerst gescreend. Screener Nastasja Geers: “Het overgrote deel van de aanvragen is voor hoger onderwijs en die zet ik door naar Nuffic. Gaat het om mbo en vmbo, dan gaan de aanvragen naar de afdeling Diplomawaardering en Onderwijsvergelijking van SBB. Dit aantal groeit de laatste jaren aanzienlijk.”
Groei van diplomawaarderingen
De aanvragen voor diplomawaardering komen niet alleen van roc’s. Ook instanties zoals SZW/DUO (inburgering), UWV en IND en studenten zelf vragen om advies. In 2023 handelde SBB in totaal 3.205 aanvragen af, waarvan 1.479 van roc’s. In het afgelopen jaar is het aantal aanvragen nog verder toegenomen. Linda van Gurp van de afdeling Diplomawaardering en Onderwijsvergelijking: “De buitenlandse diploma’s komen uit diverse landen, Oekraïne en Syrië, maar ook bijvoorbeeld uit Turkije, Suriname, België, Duitsland en Curaçao. Diplomawaardering wordt vooral gevraagd voor opleidingen in de grotere sectoren, zoals de techniek en de zorg.”
Gratis diplomawaardering voor studenten Albeda
Bij het Studie Info Punt van Albeda ziet ook Rahilla een toename van de aanvragen. Studenten uit het buitenland die een opleiding bij Albeda willen volgen, kunnen sinds 2015 gratis hun diploma’s laten waarderen door het Studie Info Punt. “In 2015 ging het nog om een stuk of tien aanvragen, in 2023 waren het er al ruim tachtig. Populair zijn opleidingen voor de kinderopvang, zorg en welzijn en onderwijsassistent. Ook voor de opleiding Economie & Ondernemen is animo.”
Opleidingsniveau vergelijken
Bij SBB vergelijkt Linda de buitenlandse diploma’s met de Nederlandse kwalificatieniveaus. Linda: “Dat is soms best ingewikkeld. Het beroepsonderwijs is in andere landen vaak heel anders geregeld dan bij ons. Ik kijk dan bijvoorbeeld naar welk beroep de diplomahouder in het land van herkomst mag uitoefenen met het diploma. En of het diploma genoeg is voor een overstap naar hoger onderwijs. Dat is vaak een aanwijzing dat het diploma hoger is dan mbo 2-niveau in Nederland. Kom ik er niet helemaal uit, dan vraag ik advies aan het team Kwalificatiestructuur van SBB, waar ze de Nederlandse opleidingen tot in detail kennen.”
Sneller aan het werk
Het gezamenlijke doel van diplomawaardering is altijd dat studenten kunnen instromen op het opleidingsniveau dat bij ze past. “Je kan je voorstellen dat iemand met een havodiploma niet op zijn plek zit in een mbo 1- opleiding. Les krijgen onder je niveau werkt natuurlijk niet motiverend,” zegt Linda. Rahilla: “De studenten met een buitenlands diploma willen meestal zo snel mogelijk een mbo-opleiding afronden, zodat ze aan het werk kunnen. Diplomawaardering kan daarbij helpen. Daarnaast is het nodig dat ze eerst de Nederlandse taal leren, want mbo-opleidingen worden in het Nederlands gegeven.”
Nederlandse taal leren
De toelatingseis voor een mbo-4 opleiding is taalniveau B2. Voor mbo 3 is dit taalniveau B1, met uitzondering van de mbo-3 opleiding in de kinderopvang, waarvoor je wel taalniveau B2 moet hebben. Daarnaast moet de student natuurlijk de juiste afgeronde vooropleiding met diploma hebben volgens de wettelijke toelatingseisen. Rahilla: “Voor het taaltraject verwijzen we studenten door naar Albeda Taal & Inburgering. Hoger opgeleide studenten raad ik altijd aan om eerst het taaltraject af te ronden. Daarna kunnen ze een verkort opleidingstraject doen, omdat ze in het land van herkomst al een goede beroepsopleiding hebben gehad. Door diplomawaardering brengen we ze samen met SBB een stap verder in het opbouwen van een toekomst in Nederland.”
Meer informatie voor onderwijsinstellingen en ISK’s over het aanvragen van diplomawaardering vind je hier.