Beschrijving beroep
De orthopedisch technicus maakt hulpmiddelen voor mensen met een lichamelijke beperking.
Om tot een goed product te komen denkt de orthopedisch technicus mee met de aanmeter en de revalidatiearts. Omdat ieder mens verschillend is worden producten op maat gemaakt. De orthopedisch technicus vertaalt de wensen van de klant naar het product en heeft kennis van de werking van het menselijk lichaam. Een orthopedisch technicus voegt kwaliteit toe aan iemands leven; beweging, zelfredzaamheid en zelfvertrouwen. De orthopedisch technicus werkt voornamelijk in orthopedische instrumentmakerijen.
Nieuwsgierig?
Wil je meer weten over dit beroep? We hebben een leuk filmpje gemaakt. Beelden zeggen vaak meer dan tekst. Bekijk het filmpje.
Beeldtekst DHTA We zien het logo van SBB in beeld
Een jongedame loopt in beeld. Zij loopt door de school.
We zien studenten aan het werk.
Er verschijnt een werktuig in beeld.
We zijn vandaag in mijn school, Dutch HealtTec Academy in Utrecht.
En ik volg hier de opleiding tot orthpedisch technicus.
Op de achtergrond zien we orthopedische hulpmiddelen en twee mensen aan het werk.
Beeldtekst Chantal Wiskie Student Orthopedisch Technicus
Chantal verschijnt in beeld met op de achtergrond protheses
En ik leer hier om ortheses en proteses te maken.
Beeldtekst Frank de Vos praktijkdocent
Docent verschijnt in beeld met op de achtergrond een klaslokaal. We zien studenten aan het werk.
Iemand die een stuk been of arm mist, dan is het een prothese. Zodra het ondersteunend is, is het een orthese. Daar geef ik praktijkles in.
Een student verschijnt in beeld en werkt aan een prothese
Docent en een student verschijnen in beeld en werken aan prothese
En da’s de leukste les van de week.
Docent verschijnt in beeld met op de achtergrond een klaslokaal. We zien studenten aan het werk.
Want daar hebben ze heel bewust voor gekozen. Ze willen graag het vak leren.
We zien een leslokaal en studenten aan het werk. Chantal loopt het beeld in.
Eerst heb ik Maritiem Officier gestudeerd in Rotterdam
Chantal verschijnt in beeld met op de achtergrond protheses
Die heb ik bijna afgemaakt, maar dat was eigenlijk best wel lastig om voor een vrouw
We zien Chantal werken aan een prothese
Om een stageplek aan boord te krijgen.
We zien Chantal een prothese opmeten.
Chantal verschijnt in beeld met op de achtergrond protheses
En toen uiteindelijk heb ik een opleiding geprobeerd die te maken heeft met dieselmotoren.
Docent en Chantal verschijnen samen in beeld en werken aan een prothese
Dat bleek ik uiteindelijk toch niet zo heel erg leuk te vinden.
We zien dat de prothese wordt opgemeten met behulp van een laserstraal.
En toen ben ik de zorg in gegaan.
Het laserapparaat komt in beeld.
En toen kwam ik er eigenlijk achter dat als ik hier mijn werk
We zien Chantal en de docent werken aan een prothese
Chantal verschijnt in beeld met op de achtergrond protheses
Ga maken, dat ik daar niet echt gelukkig van word.
We zien een student een prothese insmeren met een kwast. Op de achtergrond kijkt Chantal toe.
Een plaat verschijnt in beeld. De student bevestigt de plaat in een klem en plaatst deze in een machine.
Ja, op advies van mijn moeder heb ik deze opleiding gekozen.
We zien Chantal een handschoen aantrekken. Op de achtergrond zien wij een klaslokaal.
Chantal verschijnt in beeld met op de achtergrond protheses
En dan kom je er toch wel achter, dat als je bent gestart en je gaat het proberen merk je toch wel dat je daar plezier uithaalt. Nou mam, dank je wel hè?! Toch nog een opleiding gehaald, ma!
We zien twee studenten werken aan een prothese. Een doorzichtige bol wordt over een prothese geplaats en ingesmeerd met behulp van een kwast. Daarna over een mal geplaatst.
Frank, dat is mijn praktijkdocent.
Frank verschijnt in beeld en maakt met een mobiele telefoon een foto van Chantal met de prothese.
Hij is grappig. Hij is consequent. Ja hij is harstikke goed in protheses maken.
Chantal verschijnt in beeld met op de achtergrond protheses
Hij haalt daar plezier uit.
Frank verschijnt in beeld met op de achtergrond het klaslokaal met een student.
Wat ik heel erg leuk vind aan Chantal. Ze is enorm gedreven, wil heel graag. En ja ze doet’t gewoon heel er goed.
We zien Chantal en de docent samen in beeld en werken aan een prothese.
Hij vindt het belangrijker dat je jezelf ontwikkelt in je techniek en
Chantal verschijnt in beeld met op de achtergrond protheses
Dan dat je daadwerkelijk echt alles in één keer goed doet.
De docent verschijnt in beeld met op de achtergrond het klaslokaal met een student.
Ik heb bij Chantal gezien dat ze zichzelf moet leren vertrouwen.
“Kan ik dat wel”? Ja dat kun jij! En dat heb je ook laten zien.
We zien de docent, Chantal en een student bij een prothese staan.
Chantal verschijnt in beeld met op de achtergrond protheses
Ik ben echt trots op mijn werk als ik merk dat mijn klant daar iets goeds uithaalt.
We zien een ruimte met meerdere protheses.
De docent verschijnt in beeld met op de achtergrond het klaslokaal met een student.
De kick die je hebt als jij op een gegeven moment een patiënt met jouw product ziet weglopen, dat maakt het alleen maar extra mooi.
Op de achtergrond geven Chantal en de docent elkaar een “high five”.
Chantal verschijnt in beeld met op de achtergrond protheses
Hier haal ik plezier uit, hier haal ik geluk uit. Ik maak mooie dingen. Ik word er blij van omdat ik merk dat ik er talent voor heb. En ja, als iets jou gelukkig maakt?
We zien Chantal in de hal van het schoolgebouw met een prothese in haar hand.
Waarom zou je daar niet voor gaan?
Beeldtekst:
Samenwerking beroepsonderwijs bedrijfsleven
Maakt werk van praktijkleren
We zien het logo van SBB.
Einde video.
Meer informatie
Voor meer informatie over de opleiding, stage, het beroep en locaties voor de opleiding ga je naar KiesMBO. Hier vind je ook meer informatie over arbeidsmarktperspectief, zie Baankans.