Het zonnetje op de bouw. Zo staat de 33-jarige Jeanine de Wit, die zich liet omscholen van kleuterjuf tot werkvoorbereider, bekend bij het erkende leerbedrijf Van Dillen Bouw in Culemborg. Een passende benaming, want Jeanine bruist van de energie.

Een leven lang ontwikkelen is belangrijker dan ooit. De coronacrisis en de snel veranderende arbeidsmarkt laten zien dat vakmensen hun kennis en vaardigheden voortdurend op peil moeten houden. Praktijkleren in het mbo is de gouden formule die bij- en omscholen mogelijk maakt. SBB maakt zich daar sterk voor, of het nu gaat om het ontwikkelen van mbo-certificaten of het samenbrengen van partijen in de regio.

Alsnog stap gezet

Met een eerbiedwaardige leeftijd van bijna driehonderd jaar, is het erkende leerbedrijf Van Dillen Bouw een van de oudste aannemersbedrijven in Nederland. Projectleider Steven van der Pol is maar wat trots op die geschiedenis en de voortdurende vernieuwingen. Zo raakt hij niet uitgepraat over de eigen prefab- en timmerfabriek, waar complete gevels en eigentijdse tiny houses het daglicht zien.

Net zo trots is Steven op zijn collega Jeanine, die als gediplomeerd onderwijsassistent jarenlang in de kinderopvang werkt. Jeanine: “Wat me aansprak, is dat kinderen zo open, gezellig en spontaan zijn. Tegelijk vond ik de bouw altijd interessant. Maar toen ik van school kwam en er bijna geen meisjes voor de bouw kozen, zag ik dat op die jonge leeftijd nog niet zitten. Nu besloot ik de stap alsnog te zetten.”

Wil om te knokken

Bij Techniek College Rotterdam meldt Jeanine zich aan voor de niveau4-opleiding tot middenkaderfunctionaris bouw. Op zoek naar aansprekende bedrijven in de buurt, komt ze terecht bij Van Dillen. Omdat ze nog geen ervaring heeft, stelt ze voor om opleidingsbedrijf Haagbouw, dat zich richt op niveau 2 en 3, te laten optreden als tussenpersoon. Zo wordt Jeanine Haagbouws eerste niveau4-student.

Jeanine is heel blij dat ze bij Van Dillen op gesprek mag komen. Steven kijkt terug: “Haar enthousiasme speelde een grote rol. Wij kijken of een student de wil heeft om te knokken en dat is inderdaad wat Jeanine typeert. Dat geldt ook voor de jonge mbo-studenten die we hier aannemen. Al na een paar dagen in de praktijk zie je het gewoon: díé is straks directeur van de bank.”

Vier dagen werken, twee avonden school

Jeanine begint op de afdeling Calculatie. Vervolgens voegt Steven haar toe aan een project in Vianen, waar woningen hoogwaardig worden geïsoleerd, gevolgd door zes flats op Kanaleneiland. “De voorbereiding doen we hier op kantoor”, vertelt Steven. “Als assistent-uitvoering op de bouw doet Jeanine alles eromheen, zoals de oplevering en contact met bewoners. Haar sociale achtergrond is daar een voordeel.”

Omdat Jeanine bij het begin van haar opleiding ‘twee jongedames’ heeft van 1 en 4 jaar, denkt ze goed na over haar weekrooster. Ze besluit vier dagen te werken en twee avonden naar school te gaan. “Het moest thuis samen met mijn partner ook te doen zijn. Zeker omdat ik geen bouwkundige achtergrond had, was het een uitdaging. Maar ik kreeg veel hulp en vond het leuk om iedere dag weer wat nieuws te leren.”

Werk genoeg voor tien Jeanines

“Ik probeer het altijd net iets moeilijker te maken dan wat de student al kan”, legt Steven uit. “Door daar net iets boven te zitten, blijft het werk uitdagend. Bovendien leer ik studenten om op de juiste manier met het werk om te gaan. Denk niet aan 600 woningen, maar kijk eens in een portiek, denk aan één woning. Natuurlijk loop je nog weleens over een modderpaadje, maar dan blijft het te overzien en hou je rust.”

“Zeker in de huidige tijd is het belangrijk om goede medewerkers te werven”, besluit Steven. “Als erkend leerbedrijf heb je daar enige invloed op. We hebben zoveel werk, dat ik wel tien Jeanines kan gebruiken.” En de toekomst? Wat Jeanine betreft, gaat ze de komende jaren gewoon ervaring opdoen. Ze lacht: “Mijn collega’s hebben zelfs een roze helm voor me gekocht. Maar die laat ik lekker thuis.”