De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller wil jonge mbo-studenten kansen bieden om hun toekomstige carrière een kickstart te geven, door praktijkervaring op te doen tijdens hun studie. Om dit doel te bereiken ondertekende het erkende leerbedrijf op 9 september een samenwerkingsovereenkomst met SBB.

Goede passende begeleiding van studenten en perspectief om door te groeien vinden beide partijen van essentieel belang. SBB zorgt voor de juiste voorwaarden voor studenten en een landelijke erkenning, terwijl Hunkemöller studenten ruimte biedt om te leren en zich te ontwikkelen.

Voor de 180 winkels in Nederland heeft Hunkemöller de ambitie uitgesproken om 200 bol-studenten per stageperiode op te leiden. Dat zijn 400 bol-studenten per jaar. Ook bbl-studenten zijn altijd welkom. Alle studenten kunnen solliciteren via Stagemarkt.nl en de eigen jobsite. De intentie van het erkende leerbedrijf is om 40% van de bol-studenten en 82% van de bbl-studenten na afstuderen te laten doorstromen.

Eigentijds solliciteren

Het solliciteren voor een stage of leerbaan verloopt op een eigentijdse manier, namelijk via een video. Studenten kunnen zich aanmelden bij het hoofdkantoor met hun cv of LinkedIn-profiel. Hierna ontvangen ze een uitnodiging om vragen te beantwoorden via een video. Studenten reageren enthousiast over deze aanpak.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van generatie Z (jongeren, geboren tussen circa 1995 en 2010) de voorkeur geeft aan solliciteren en leren via filmpjes, apps en interactieve programma’s. Hunkemöller sluit met deze aanpak perfect aan bij deze generatie die binnenkort op de arbeidsmarkt gaat instromen. De lingerieketen vindt het belangrijk op deze manier toekomstige medewerkers aan te trekken, zodat er een continue stroom van goede opgeleide medewerkers is.

Leuk en toegankelijk leren

Vanuit de filosofie van het erkende leerbedrijf moet leren leuk en toegankelijk zijn. Daarom maakt Hunkemöller gebruik van een wereldwijd, sociaal en interactief leerplatform. In alle winkels wordt gewerkt met tablets om videogebaseerde trainingen tot leven te brengen. De on-the-job-training bestaat voornamelijk uit leuke en praktische opdrachten en face-to-face-ontmoetingen met een persoonlijk toegewezen buddy en mentor.

Studenten maken kennis met Hunkemöllers omnichannel retailmodel, dat wordt ondersteund door een it-platform. Het model biedt een 360° en 24/7 klantretailervaring en heeft als doel een naadloze winkelervaring voor klanten via meerdere geïntegreerde online kanalen, zoals webshop, mobiele app en online platforms. Aanvullend krijgen studenten toegang tot een app. Via de app worden ze op de hoogte gehouden van nieuwsberichten en blijven ze in contact met collega’s.

Openstaan voor behoeften en leerstijlen

Generatie-expert Aart Bontekoning was te gast tijdens het online event met het thema Beroep op de toekomst, dat SBB op 29 maart organiseerde. Aart zegt dat het belangrijk is om open te staan voor de behoeften en leerstijlen van de jongeren van nu. Het updaten met de jongste generaties is net zo belangrijk als het benutten van de ervaring van de oude generaties.

Hunkemöller kijkt ernaar uit om samen met SBB de beroepspraktijkvorming te optimaliseren.