Hoe kunnen we onze leerlingen ook in deze ingewikkelde coronaperiode optimale mogelijkheden bieden? Die vraag weet praktijkschool Oost ter Hout in Haarlem afgelopen schooljaar uitstekend te beantwoorden, door de leerlingen zowel tijdens hun stages als op school aan werkprocessen te zetten.

“45 leerlingen gaan op voor een praktijkverklaring”, schrijft Rimada Bakker dit voorjaar aan SBB. Rimada is docent consumptieve techniek, coördinator en mentor bij praktijkschool Oost ter Hout in Haarlem. De ontvanger van het berichtje, adviseur praktijkleren Marjet Afman, is verheugd over het mooie resultaat. Aan de start van het nieuwe schooljaar kijken Rimada en Marjet erop terug.

“Leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs zijn niet altijd, of nog niet, in staat om een startkwalificatie te halen op mbo-niveau”, vertelt Marjet. “Daarom is het zo belangrijk dat scholen ze opleiden voor mbo-werkprocessen. Op die manier krijgen ook deze leerlingen de kans om met een leuke baan zelf geld te verdienen en een toekomst op te bouwen.”

Leerlingen geven rondleiding op bedrijvendag

Praktijkschool Oost ter Hout telt afgelopen schooljaar 54 schoolverlaters. Rimada: “Het betekent dat meer dan 80% een praktijkverklaring bij het diploma mocht ontvangen. Een topresultaat!” Marjet vult aan: “Het onderwijsteam heeft het hele programma omgebogen, zodat de leerlingen niet alleen tijdens hun stages aan de benodigde vaardigheden konden werken, maar juist ook tijdens de lessen op school.”

Welke rol speelt SBB in trajecten zoals dit? “De school is met een paar leerlingen gestart”, legt Marjet uit. “Ik vertelde over de voordelen van de praktijkverklaring, dacht mee over passende erkende leerbedrijven, enzovoorts. Later bezocht ik ook een bedrijvendag, waar drie leerlingen me een rondleiding gaven. Geweldig leuk! Zo kreeg ik bovendien een beter gevoel bij wat er allemaal nodig was.”

Successen moet je vieren

Al snel wordt duidelijk dat de praktijkschool de ambitie heeft om nog veel meer leerlingen op weg te helpen naar een praktijkverklaring. “Daarop gaf ik bijvoorbeeld uitleg aan de stagecoördinatoren over de kwalificatiedossiers en werkprocessen, ik vertelde de docenten en mentoren over de leerlijn en ik ondersteunde bij de erkenningsaanvragen, alles in zeer nauwe samenwerking met Rimada.”

Successen moet je vieren, vindt Marjet. De school betrekt haar dan ook bij elke praktijkverklaring die weer binnen is. Ook de leerbedrijven zijn enthousiast. “In de hele regio hebben mijn collega’s en ik bedrijven mogen erkennen, ook als dat soms lastig was omdat de werkzaamheden van het bedrijf en de opleiding van de leerling niet precies overeenkwamen. Met creativiteit komen we daar vaak toch uit.”

Ook leerbedrijf worden voor vso en pro?

Noa loopt stage bij sportcomplex Koning Willem-Alexander in Hoofddorp. De foto aan de rand van het zwembad spreekt boekdelen. Wilt u ook erkend leerbedrijf worden voor leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en praktijkonderwijs (pro)? Neem contact op met uw adviseur praktijkleren van SBB en maak kennis met deze bijzondere groep van potentiële werknemers.