Ondanks de lockdownperiode rond de jaarwisseling is het tekort aan stages en leerbanen voor mbo-studenten bijna driemaal zo klein als een jaar geleden. In januari 2021 was er een tekort van 22.000 stages en leerbanen. Per eind januari dit jaar zijn nog 7.400 mbo-studenten op zoek naar een stage of leerbaan. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van SBB. Wel is het tekort in vergelijking met eind november 2021 gegroeid met 1.200.

Door de intensieve samenwerking tussen leerbedrijven, mbo-scholen en SBB is de toename van het aantal tekorten beperkt gebleven. De meeste studenten vonden een nieuwe stage of leerbaan of konden hun plek behouden. Studenten die nog niet konden starten, lopen overigens niet direct studievertraging op. Onderwijsinstellingen plannen zo mogelijk de stage op een later moment in de opleiding. Of studenten doen kennis en vaardigheden op via praktijkopdrachten of simulaties.

Aantal tekorten

Mbo-scholen melden een beperkte toename ten opzichte van november 2021 in het aantal studenten dat nog een stage of leerbaan zoekt. Uit cijfers van SBB blijkt dat nog 7.100 mbo-studenten op zoek zijn naar een stage en 300 mbo-studenten een leerbaan zoeken voor hun opleiding in de praktijk.

SBB haalde de cijfers op bij de mbo-scholen en mbo-studenten via het meldpunt Stagetekorten. De cijfers zijn opgehaald per opleiding en per regio. De grootste toename van tekorten is gemeld in de beroepsgroepen Zorg, Office, Welzijn, Assisterende gezondheidszorg en Financiƫle diensten. De grootste afname van tekorten is te zien in de sector Groen.

Oorzaken van tekorten

De oorzaken van de tekorten kunnen per beroepsgroep sterk verschillen. Het gebrek aan tijd voor voldoende begeleiding wordt het vaakst genoemd als oorzaak van een tekort in Zorg en Assisterende gezondheidszorg. Ook is er een groei in het aantal studenten dat gestart is met een zorgopleiding in het schooljaar 2021-2022. Daarom zijn er meer stages en leerbanen nodig. Een belangrijke oorzaak van de tekorten bij Office en Financiƫle diensten is dat de meeste werknemers door de coronamaatregelen thuiswerken, waardoor het vaak niet lukt om studenten te begeleiden. Zeker voor niveau2-studenten, die intensief begeleid moeten worden, is ondersteuning op afstand soms geen optie.