Ik als praktijkopleider
Als praktijkopleider organiseert u het leerproces van de student op de werkvloer en leidt u de student op in de praktijk. Maar hoe ontwikkelt u zichzelf als praktijkopleider? SBB biedt op deze pagina tips en een breed scala aan trainingen en hulpmiddelen. U kiest de manier van leren en ondersteuning die bij u past.
Reflecteer op eigen handelen
Reflecteren is terugblikken op uw recente ervaringen als praktijkopleider en daarvan leren. Hoe ging het begeleiden van de student en wat kunt u de volgende keer anders doen? Aan de hand van de stappen kijkt u gestructureerd terug op uw eigen probleem- of succeservaringen zodat u meer leert over uw rol als praktijkleider.
-
1
Denk na over:
- wat wilde u bereiken?
- waar wilde u op letten?
- wat wilde u proberen?
-
2
U had een plan. En wat deed u daadwerkelijk? Denk na over:
- wat gebeurde er concreet met u en met anderen?
- wat wilde u?
- wat deed u?
- wat dacht u?
- wat voelde u?
Wilt u weten hoe anderen op uw handelen terugblikken? Laat bijvoorbeeld de student de vragenlijst Studentwaardering invullen.
-
3
- Lees uw antwoorden terug op de vragen uit de vorige stappen Wat was u van plan? en Hoe handelde u daadwerkelijk?
- Welke essentiële aspecten heeft u voor uzelf ontdekt? Iets positiefs of is er ruimte voor verbetering?
-
4
- Wat kunt u anders doen?
- Wat neemt u zich voor?
-
5
Wat gaat u vanaf nu concreet anders doen en hoe?
Verbeter vaardigheden als praktijkopleider
Wilt u beter worden in uw rol als praktijkopleider? Onderzoek welke kennis en vaardigheden voor het begeleiden van de student u verder wilt ontwikkelen. SBB biedt diverse kosteloze scholingsmogelijkheden aan of bespreek uw ontwikkelmogelijkheden met een SBB-adviseur.
-
1
- Bekijk de competenties (kennis en vaardigheden) van de praktijkopleider
- Ga op basis van deze competenties bij uzelf na wat uw sterke punten en wat uw verbeterpunten zijn
- Vraag anderen (studenten, collega’s, begeleider school) om feedback.
-
2
Bepaal welke sterke punten en/of verbeterpunten als praktijkopleider u (verder) wilt ontwikkelen.
-
3
Selecteer via de zoekfilter onderaan deze pagina een training die aansluit bij uw ontwikkelwens.
SBB biedt tientallen kosteloze workshops, e-learnings en webinars voor praktijkopleiders.
-
4
Wilt u weten hoe u zich als praktijkopleider verder kunt ontwikkelen? Uw SBB-adviseur bespreekt graag uw wensen, bijvoorbeeld tijdens het erkennings-, kwaliteits- of herbeoordelingsgesprek met uw leerbedrijf.
Houd vakkennis op peil
Houd de nieuwste ontwikkelingen in uw vak bij door cursussen of e-learnings te volgen of beurzen te bezoeken. Ga naar bijeenkomsten met andere praktijkopleiders om uw kennis over het begeleiden van studenten op peil te houden.
-
1
Kennis veroudert snel. Voor het goed blijven uitoefenen van uw vak én het begeleiden van studenten is het belangrijk dat u weet wat er speelt in uw vakgebied. Met deze tips houd u uw vakkennis up-to-date:
- lees vakbladen en websites over uw vakgebied
- bezoek vakbeurzen, congressen en evenementen
- laat u bijscholen
- volg (verplichte) cursussen (vanuit de branche).
Studenten vinden het leuk als u ze kennis laat maken met innovaties en nieuwe technieken. De student gaat er waarschijnlijk in toekomstige banen mee werken. Als u nu nog niet weet of een techniek bruikbaar is en of medewerkers en klanten ermee kunnen werken, kunt u de student de innovatie laten uitproberen.
-
2
SBB publiceert voor elke sector een trendrapportage, ook over de sector waarin uw werkt.
In deze online publicaties brengen we de nieuwste trends en ontwikkelingen uitgebreid in kaart. Wat betekenen deze trends voor uw werkveld, het opleiden van studenten en voor de benodigde vaardigheden en taken van uw toekomstige medewerkers?
De SBB-onderzoekers verzamelen continue signalen en actualiseren de trendrapportages iedere drie jaar.
Handige links
Publicaties onderzoek en informatie -
3
Wissel ervaringen en ideeën uit met praktijkopleiders in uw eigen organisatie maar ook daar buiten. U kunt op de volgende manieren contact leggen:
- Bezoek bijeenkomsten voor praktijkopleiders op scholen. Hier wordt u bijgepraat over ontwikkelingen in de branche en op school.
- Neem deel aan een SBB workshop voor praktijkopleiders. Hier doen ook andere praktijkopleiders aan mee.
- Telt uw leerbedrijf meerdere praktijkopleiders? Dan kan uw leerbedrijf een bijeenkomst voor praktijkopleiders organiseren.
Houd contact met school
Het leren in een beroepsopleiding is een co-creatie tussen student, school, en leerbedrijf. Goede contacten en samenwerking tussen leerbedrijf en school zijn belangrijk voor het leerrendement van de student.
-
1
- Noteer de contactgegevens van de bpv-begeleider van school in de bpv-map. Zet deze contactgegevens ook in uw smartphone.
- Check regelmatig of de bpv-begeleider nog de contactpersoon is
-
2
Als u een student begeleidt, heeft u met school contact over de volgende onderwerpen:
- het werven van studenten voor stages of leerbanen
- bij problemen of juist wanneer het uitzonderlijk goed gaat met een student tijdens de bpv-periode.
- voortgangsgesprekken, begeleidingsgesprekken en beoordelingsgesprekken
- de samenwerking met de school, kijk samen waar verbeteringen mogelijk zijn.
-
3
Als gastdocent neemt u uw ervaring en kennis vanuit uw vakgebied mee de school in.
Via een excursie krijgt een groep studenten in één keer een indruk van hun toekomstige stage, leerbaan of functie bij uw leerbedrijf.
Vraag de school naar de mogelijkheden voor gastlessen/excursies.
-
4
Vindt u het leuk om feedback te geven over een opleiding? Word dan lid van een adviescommissie van school.
-
5
Bijeenkomsten voor praktijkopleiders op scholen zijn voor u interessant als u bijgepraat wil worden over ontwikkelingen in de branche en op school. Daarnaast ontmoet u er praktijkopleiders van andere leerbedrijven.
Als u deelneemt aan voorlichtingsavonden op school, krijgen toekomstige studenten (en hun ouders) niet alleen een goed beeld van de school en opleiding, maar ook van de leerbedrijven waar de studenten stage gaan lopen.
Houd contact met SBB
De SBB-adviseur die is gekoppeld aan uw leerbedrijf, heeft met uw bedrijf contact over de erkenning en verdere ontwikkeling van uw leerbedrijf. Via het account op MijnSBB houdt uw leerbedrijf de organisatiegegevens up-to-date en kunnen scholen en studenten uw leerplaatsen vinden.
-
1
Een nieuw of bestaand leerbedrijf heeft een vaste contactpersoon binnen SBB: de adviseur praktijkleren. Deze adviseur spreekt met uw leerbedrijf onder andere over:
Erkenning- of uitbreidingsaanvraag
Uw bedrijf wilt erkend leerbedrijf worden of de erkenning uitbreiden. Nadat uw leerbedrijf de aanvraag hiervoor heeft ingediend, neemt een SBB-adviseur contact met uw bedrijf op om de aanvraag telefonisch door te nemen en een afspraak te maken voor een erkenningsgesprek. Tijdens dit gesprek neemt onze adviseur alles met uw leerbedrijf door voor uw nieuwe erkenning of uitbreiding van uw erkenning.Kwaliteit
In het kwaliteitsgesprek bespreekt uw leerbedrijf met de SBB-adviseur wat uw bedrijf nodig heeft om de beste leeromgeving voor de student te creëren. In het gesprek maakt uw leerbedrijf met onze adviseur afspraken voor kwaliteitsverbetering. Mogelijke onderwerpen:- werkzaamheden van de student
- vakinhoudelijke en persoonlijke begeleiding van de student
- veiligheid
- organisatie leerproces
- meedenken over verbetering van de dienstverlening van SBB
- studentwaardering
- samenwerking met school
- kansen bieden aan studenten met specifieke behoeften
Herbeoordeling
Volgens de erkenningsvoorwaarden beoordeelt SBB erkende leerbedrijven minimaal eens in de vier jaar opnieuw. Tijdens het herbeoordelingsgesprek (telefonisch of op locatie) toetst de SBB-adviseur of uw leerbedrijf nog steeds voldoet aan de voorwaarden uit het Reglement erkenning leerbedrijven SBB.Downloads
Leaflet Kwaliteit Externe linkHandige links
Reglement erkenning leerbedrijven SBB Externe link -
2
Een erkend leerbedrijf heeft een eigen account op MijnSBB. Via dit account houdt uw leerbedrijf de gegevens over uw organisatie up-to-date en kunnen scholen en studenten uw leerplaatsen vinden op Stagemarkt.nl en Leerbanenmarkt.nl
Wat kan uw leerbedrijf onder andere op MijnSBB?- gegevens van uw leerbedrijf aanpassen
- leerplaatsen voor stagemarkt.nl en leerbanenmarkt.nl toevoegen of verwijderen
- bpv-contactpersonen en praktijkopleiders toevoegen of verwijderen
- een uitbreiding van uw erkenning aanvragen.
-
3
SBB organiseert ieder jaar de verkiezing voor beste praktijkopleider en beste leerbedrijf van het jaar. U kunt uzelf of uw leerbedrijf voordragen of anderen dragen u voor. Als u meedoet, laat u zien dat u opleiden belangrijk vindt en studenten het vak wil leren. Uw leerbedrijf krijgt veel publiciteit bij deelname. Hierdoor willen meer studenten begeleid worden bij uw leerbedrijf.
Handige links
Verkiezing beste leerbedrijf en praktijkopleider
Neem bpv op in opleidingsbeleid
Als uw leerbedrijf regelmatig meerdere studenten tegelijkertijd opleidt, dan is het aan te raden afspraken voor beroepspraktijkvorming (bpv) op te laten nemen in het opleidingsbeleid van uw leerbedrijf. Zo weten praktijkopleiders waar ze aan toe zijn en hoeft niet telkens het wiel uitgevonden te worden.
-
1
Uw leerbedrijf ontwikkelt een visie op de beroepspraktijkvorming (bpv). Hoe kijkt uw organisatie naar het opleiden en begeleiden van studenten?
-
2
Leg de visie op bpv vast in een bpv- of opleidingsbeleidsplan. In dit plan beschrijft uw organisatie zo concreet mogelijk de uitgangspunten, verantwoordelijkheden en randvoorwaarden van het opleidings- en begeleidingsproces. SBB biedt twee formats ter inspiratie voor het formuleren en vastleggen van het bpv-beleid:
- een uitgebreid BPV Beleidsplan voor grote organisaties die regelmatig meerdere studenten begeleiden
- een beknopte versie BPV Plan voor kleinere leerbedrijven of organisaties die af en toe studenten begeleiden.
Heeft uw organisatie vragen of behoefte aan tips of advies over een bpv-beleidsplan? De SBB-adviseur helpt uw organisatie graag verder.
-
3
Uw leerbedrijf stemt het bpv-beleidsplan af met de praktijkopleiders binnen de organisatie zodat iedereen het beleid kent en weet waar ze aan toe zijn.
-
4
Uw organisatie is alert op het signaleren van verbeterpunten rondom het opleiden en begeleiden van studenten en verwerkt deze punten in het bestaande bpv-beleidsplan.
Taken
Als praktijkopleider organiseert u het leerproces van de student op de werkvloer en leidt u de student op in de praktijk. Maar hoe ontwikkelt u zichzelf als praktijkopleider? SBB biedt op deze pagina tips en een breed scala aan trainingen en hulpmiddelen. U kiest de manier van leren en ondersteuning die bij u past.
Uitgelicht
Trainingen en hulpmiddelen
U begeleidt mbo-studenten. SBB ondersteunt u hierbij met trainingen en hulpmiddelen. Bekijk het aanbod.
Zoek of filter op type
Filter
Proces
Taak
Stap
Tipkaart
Begeleiden op afstand
Dit document geeft u informatie en een aantal handige tips voor het begeleiden van studenten op afstand.
Webinar
Begeleiden op afstand
Bij begeleiden op afstand volgt de student de beroepspraktijkvorming (deels) zelfstandig vanuit huis of zonder vaste kantoorlocatie. Het kan ook betekenen dat de student een praktijkopleider heeft die (gedeeltelijk) op afstand werkt. We bekijken begeleiden op afstand vanuit de student, leerbedrijf, school én SBB.
Leaflet
Begeleiden op maat
Sommige studenten hebben tijdens hun stage of leerbaan specifieke begeleiding nodig of een aanpassing van de werkplek of werkomstandigheden. Dit document bevat informatie over het begeleiden van een student met extra ondersteuningsbehoefte.
Tipkaart
Begeleiden op maat
Biedt uw leerbedrijf kansen aan studenten met specifieke begeleidingsbehoeften? Die begeleiding vraagt extra aandacht. Deze tipkaart bevat informatie over het bieden van maatwerk aan studenten met specifieke behoeften bij het leren in de praktijk.
Webinar
Begeleiden op maat
Biedt u graag begeleiding op maat aan uw studenten? Vindt u het weleens lastig sommige studenten te begeleiden? In dit webinar bespreken we hoe u zo open en effectief mogelijk te werk gaat.
Webinar
Begeleiden van volwassenen
Leren stopt niet na het behalen van een diploma. Ook werkenden en werkzoekenden blijven zich een leven lang ontwikkelen. Het begeleiden van een volwassene tijdens een leerwerktraject vraagt om een een andere aanpak van u als praktijkopleider. In dit webinar delen we met u hoe deze doelgroep eruitziet en hoe u hen goed kunt begeleiden.
Tipkaart
Begeleidings-gesprekken
Dit document bevat tips en een gespreksagenda over hoe u goed begeleidingsgesprek met uw student voert.
Leaflet
Beoordelen
Dit document bevat informatie en praktische tips over hoe u een student beoordeelt.
Tipkaart
Beoordelen
Dit document bevat tips voor een effectieve beoordeling van studenten.
Formulier
BPV Beleidsplan
Dit document is een leidraad en biedt u inspiratie bij het formuleren en vastleggen van het BPV beleid in uw organisatie. Dit formulier is vooral geschikt voor grotere organisaties. Voor kleinere organisaties is het formulier BPV Plan beschikbaar.
Leaflet
BPV Monitor
Met de BPV Monitor evalueert SBB de beroepspraktijkvorming (bpv). We stellen vragen aan de praktijkopleider of contactpersoon bpv van het leerbedrijf en de student. De antwoorden helpen de kwaliteit van stages en leerbanen te verbeteren. Dit document bevat informatie over de BPV monitor.
Formulier
BPV Plan
Dit document is een leidraad hoe u systematisch de uitvoering van de BPV in uw organisatie beschrijft. Dit formulier is vooral geschikt voor kleinere organisaties. Voor grotere organisaties is het formulier BPV Beleidsplan beschikbaar.
Formulier
BPV Plan Begeleiden op afstand
Om verantwoord studenten op afstand te begeleiden maakt u vooraf goed helder onder welke voorwaarden en afspraken u dit gaat doen. Het invullen van dit formulier helpt u om na te gaan of u aan alles gedacht heeft.
Protocol
BPV Protocol
Dit document bevat informatie over het BPV Protocol. In het BPV Protocol staan afspraken tussen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, werkgeversorganisaties, de MBO Raad en SBB voor een kwalitatief goede beroepspraktijkvorming (bpv).
Leaflet
Competenties van de praktijkopleider
Als praktijkopleider organiseert u het leerproces van de student op de werkvloer en leidt u de student op in de praktijk. Dit document bevat informatie over wat er van u verwacht wordt en welke competenties nodig zijn.
Webinar
De praktijk motiveert
De praktijk is erg bepalend voor een mbo-student en de voortgang van zijn of haar opleiding. De praktijkopleider heeft een grote invloed op de motivatie van de stagiair en de geboekte resultaten in de praktijk. In deze uitzending krijgt u tips over hoe u stagiairs kunt motiveren. Een studente deelt haar ervaring.
Leaflet
De rol van de praktijkopleider
Als praktijkopleider begeleidt u mbo-studenten in de beroepspraktijk. In dit document vindt u informatie over uw rol en taken als praktijkopleider.
Leaflet
Erkend leerbedrijf zijn
In dit document leest u welke voordelen u hebt als erkend leerbedrijf en aan welke voorwaarden u moet voldoen.
Tipkaart
Feedback
Het gedrag dat de student (werknemer) en uzelf laten zien, kan anders worden geïnterpreteerd dan het wordt bedoeld. Om dit te controleren is feedback een belangrijk hulpmiddel. Dit document bevat tips en suggesties over hoe u feedback geeft.
Webinar
Gelijke behandeling op de werkvloer
In deze uitzending krijgt u tips om een leerwerkklimaat te creëren waarbinnen het prettig is om te leren en te werken en iedereen gelijke kansen krijgt.
Webinar
Generatieverschillen
Hoe een student is opgevoed en opgegroeid bepaalt hoe hij of zij naar de wereld kijkt. In dit webinar leert u door de bril van de student te kijken. Zo kunt u beter inspelen op gedrag en de student beter boeien en binden. Dit inzicht helpt u ook een brug te leggen tussen verschillende generaties binnen uw organisatie.
Tipkaart
Gespreksvoering
Als praktijkopleider voert u regelmatig gesprekken met een student. U krijgt daardoor beiden inzicht in de voortgang van het leren in de praktijk. Dit document bevat tips voor en suggesties over hoe u introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met studenten voert.
Webinar
Het puberbrein
Heeft u zich weleens afgevraagd waarom een puber bepaald gedrag vertoont of sommige keuzes maakt? In dit webinar krijgt u inzicht in hoe het puberbrein werkt. Expert Maarten Brand deelt met u waarom het nuttig is het puberbrein beter te begrijpen en hoe u pubers positief kunt beïnvloeden.
Leaflet
Inloggen op MijnSBB
Als erkend leerbedrijf heeft u een eigen pagina op MijnSBB. Via MijnSBB kunt u uw gegevens bijhouden. Dit document bevat informatie over wat u kunt doen op MijnSBB en hoe u inlogt.
Tipkaart
Instructie
Vaardigheden waarover u studenten wil instrueren, vragen om een stappenplan, zeker als u deze vaardigheden zelf als het ware ‘automatisch’ toepast. Dit document bevat tips hoe u efficiënt en effectief instructies geeft aan uw student.
Leaflet
Internationalisation at home
Met internationalisation at home ontwikkelen studenten bij Nederlandse bedrijven internationale competenties. Dit document bevat informatie over de voorwaarden voor een internationaal georiënteerde leerplaats.
Formulier
Inwerkprogramma
Dit document bevat een handige checklist waarmee u de komst van de student goed kunt voorbereiden.
Tipkaart
Inwerkprogramma
Een goed doordacht inwerkprogramma zorgt ervoor dat de student een prettige start maakt in uw organisatie. Dit document bevat handige tips over hoe u een student inwerkt.
Leaflet
Kwaliteit
Dit document bevat informatie over de acht aandachtsgebieden waarop een leerbedrijf de kwaliteit van de beroepspraktijkvorming (bpv) kan verbeteren.
Formulier
Leerdoelen en planning
Samen met de student vult u dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van de student en koppel deze aan de werkzaamheden die de student gaat uitvoeren inclusief planning.
Tipkaart
Leerklimaat
Hoe schept u een klimaat waarbinnen het prettig is om te leren en te werken? Dit document bevat suggesties over hoe u een optimaal leerklimaat realiseert.
Tipkaart
Leerstijlen Kolb
Dit document bevat informatie over de verschillende leerstijlen (Kolb). Dankzij inzicht in de favoriete leerstijl kunt u de begeleiding effectief afstemmen op het niveau van de student.
E-learning
Maatwerk bieden in begeleiding
Leer online hoe u erachter komt welke begeleiding een student nodig heeft en hoe u uw stijl van begeleiden hierop aanpast.
Leaflet
Meerwaarde scholing praktijkleren in het mbo voor werkenden en werkzoekenden
Dit document laat u zien waarom opleiden via het mbo een meerwaarde is voor het aantrekken van nieuw personeel of bij-/omscholen van zittend personeel via de derde leerweg in het mbo.
Tipkaart
Motiveer uw student
Dit document bevat tips over hoe u een student motiveert tijdens zijn stage of leerbaan, hoe de student in de ‘leerstand’ komt en wat zijn drijfveren zijn.
Webinar
Objectief oordelen
Als praktijkopleider oordeelt u over de student en zijn of haar succes tijdens de stageperiode. Uw eigen houding bepaalt deels het succes van de student. Dit webinar geeft inzicht in de valkuilen die een objectief oordeel in de weg staan. Ook leert u de student op waarde in te schatten zodat zijn of haar talenten optimaal ontwikkeld en benut worden.
E-learning
Objectief oordelen en feedback geven
In deze online training leert u als praktijkopleider de student aan te spreken op gedrag en te stimuleren in zijn of haar ontwikkeling.
Leaflet
Ontwikkeling van de praktijkopleider
Dit document bevat informatie over de middelen die SBB u biedt om uw kennis en vaardigheden als praktijkopleider te ontwikkelen die u nodig heeft voor het begeleiden van studenten.
Formulier
Ontwikkelingsgericht beoordelen
Dit formulier helpt bij het beoordelen van de beroepspraktijkvorming van de student. U vult dit formulier samen in met de student.
Leaflet
Opleiden in het mbo voor (nieuwe) medewerkers
In dit document leest u welke mogelijkheden er zijn om medewerkers bij of om te scholen via het mbo, maar ook hoe u via andere manieren van scholing in het mbo nieuwe medewerkers kan aantrekken.
Leaflet
Praktijkleren bij een erkend leerbedrijf
Dit document geeft u inzicht in de verschillende mogelijkheden voor het leren in de praktijk bij een erkend leerbedrijf.
Tipkaart
Reflectie
Dit document bevat tips over hoe u kunt terugkijken op uw eigen ervaringen om daarvan te kunnen leren.
Webinar
Selecteren zonder vooroordelen
We hebben allemaal stereotypen, zo werken onze hersenen nu eenmaal. In deze uitzending bespreken we hoe je de invloed van stereotypering bij het selecteren van studenten kunt verminderen.
Webinar
Sociale veiligheid
Studenten leren en ontwikkelen zichzelf het beste in een sociaal veilige werkomgeving. Maar wat is sociale veiligheid eigenlijk? In dit webinar deelt expert Joriene Beks haar visie op sociale veiligheid en vertelt ze hoe zij dit heeft toegepast binnen haar leerbedrijf.
Tipkaart
Sociale veiligheid op de werkplek
Studenten leren en ontwikkelen zichzelf het beste in een sociaal veilige werkomgeving. Dit document bevat tips over hoe u een sociaal veilige omgeving in uw leerbedrijf creëert.
Tipkaart
Sollicitatievragen
Als u de juiste vragen stelt, komt u erachter of de student bij de leerplaats past. Dit document bevat tips en voorbeeldvragen over hoe u een sollicitatiegesprek met een student voert.
Webinar
Student aangenomen en dan...
Voor een student is het belangrijk dat u leerzaam werk biedt dat past bij het beroep waarvoor de student wordt opgeleid. In dit webinar bespreken we hoe u dit kan bereiken. Hoe stelt u samen met de student effectieve leerdoelen op? Hoe houdt u in de gaten of het goed gaat? Hoe vaak gaat u in gesprek met de student?
Tipkaart
Veilig en gezond werken
Wanneer u een student begeleidt gelden ook de arbo-regels. Voor minderjarigen zijn er speciale regels. Dit document bevat informatie over de risico’s voor de fysieke veiligheid van studenten en tips hoe u een een fysiek veilige leeromgeving creëert.
Leaflet
Veiligheid
Begeleidt u een student? Dan hebt u te maken met speciale arboregels voor jongeren. Hun veiligheid, gezondheid en ontwikkeling mogen geen gevaar lopen. Dit document bevat informatie over hoe u een veilige leer- en werkomgeving creëert.
Webinar
Veiligheid in de praktijk
Studenten zijn beginnende vakmensen die rekenen op uw deskundige begeleiding. In dit webinar bespreken we hoe u als praktijkopleider voor uw student een veilige werkomgeving creëert.
Leaflet
Voorbereiden
Dit document bevat informatie en praktische tips over u zich kunt voorbereiden op de komst van een student.
Formulier - beknopt
Vragenlijst studentwaardering
Met dit formulier legt u de waardering van de student vast. Studenten melden bij school soms onderwerpen die zij niet bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het helpt zowel student als praktijkopleider als u dit bespreekt.
Formulier - uitgebreid
Vragenlijst studentwaardering
Met dit formulier legt u de waardering van de student vast. Studenten melden bij school soms onderwerpen die zij niet bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het helpt zowel student als praktijkopleider als u dit bespreekt.
Tipkaart
Werkopdrachten
Voor een student is het belangrijk dat u werk aanbiedt dat leerzaam is en dat past bij zijn opleiding. Dit document bevat tips hoe u werkopdrachten aan de student geeft.
Leaflet
Werving en selectie
Dit document bevat informatie over hoe u de werving, selectie en het gesprek goed kunt voorbereiden, om zo de juiste student te vinden.
Workshop - module 1
Succesvolle kennismaking
Hoe maakt u kennis met de student op zo’n manier dat u samen een goede start maakt? In deze workshop ontdekt u wat niet en wat juist wel werkt in dit gesprek. Zo kunnen jullie samen goed van start.
Workshop - module 2
Motiveren
U ontdekt welke factoren van invloed zijn op de motivatie van een student én op uw eigen motivatie als praktijkopleider. Hoe gaat u het gesprek met de student aan zodat u hoort wat er werkelijk aan de hand is? In deze workshop leert u hoe u er samen een leuke, leerzame tijd van kunt maken.
Workshop - module 3
Feedback geven
Herkent u dat? U geeft de student feedback en de student is direct op zijn teentjes getrapt. Het lijkt wel of ze niks meer kunnen verdragen! In deze module leert u hoe u met behoud van relatie feedback geeft en u samen met de student weer op een lijn komt te zitten.
Workshop - module 4
Instructie geven
U wilt toch dat uw student echt snapt wat u uitlegt? Met de inzichten die u in deze workshop op doet, zet u uw student na de instructie gemakkelijk aan het werk.
Workshop - module 5
Eerlijk beoordelen
U leert hoe u de student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de student hier echt wat aan heeft.
Workshop - module 6
Begeleidings-gesprekken voeren
U leert hoe u een begeleidingsgesprek voert waarbij u de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor de student helder hoe hij de eindstreep haalt en geeft u de student een eerlijke kans.
Veelgestelde vragen
Hebt u een vraag? Wij zetten de veelgestelde vragen voor u op een rijtje. Staat uw vraag er niet tussen? Bel of mail uw adviseur praktijkleren of neem contact op met de Servicedesk van SBB. Wij helpen u graag!
-
Op de pagina voor praktijkopleiders vindt u ons aanbod met trainingen. Selecteer via de zoekfilter op die pagina een workshop, e-learning of webinar die aansluit bij uw ontwikkelwens. U kunt zich daar ook aanmelden voor een workshop of gepland webinar.
-
U meldt zich aan voor een workshop via deze pagina.
-
Op de pagina voor praktijkopleiders vindt u informatie en tips die u ondersteunen bij het begeleiden van studenten.
Niet gevonden wat u zocht?
U begeleidt mbo-studenten. SBB helpt u graag om dat zo goed mogelijk te doen. We bieden vele tips, hulpmiddelen en trainingen.
Heeft u desondanks niet de informatie gevonden waar u naar op zoek bent? Of mist u een onderwerp? Neem contact met ons op.